اخبار سینما

اخبار دنیای سینما و نقد و برسی از بهترین فیلم های جهان

اخبار سینما

اخبار دنیای سینما و نقد و برسی از بهترین فیلم های جهان

بیش از ۳۰ درصد از صنوف از مجمع خانه سینما دعوتنامه دریافت نکردند




سینماپرس: مجمع عمومی خانه سینما امسال در تاریخ ۲۸ مرداد برگزار می‌شود.

مجمع عمومی خانه سینما امسال در تاریخ ۲۸ مرداد با دستور جلسه زیر برگزار می شود:

۱استماع و رسیدگی به گزارش عملیاتی – مالی هیأت مدیره و بازرس
۲ - استماع و رسیدگی گزارش هیأت مدیره و بازرس
۳ - انتخاب اعضای هیأت مدیره
۴- انتخاب بازرس
۵- انتخاب اعضای شورای صیانت

نکته جالب و قابل تأمل در برگزاری مجمع امسال، دعوت نشدن شورای عالی تهیه کنندگان به عنوان یکی از ارکان اصلی سینما تا امروز است. البته این موضوع به اینجا ختم نمی‌شود؛ چون ده صنف دیگر اعم از سینماداران، جلوه‌های ویژه میدانی، جلوه‌های ویژه بصری، آهنگسازان، گویندگان، مدیران سالن‌ها، مدرسان سینما، مدیران تبلیغات، منشیان صحنه و کارکنان لابراتوار سینما نیز دعوتنامه‌ای دریافت نکردند.

با این تفاسیر از ۳۲ صنف خانه سینما یازده صنف یعنی بیش از سی درصد به مجمع عمومی خانه سینما دعوت نشده اند. البته به طور قطع مسئولان امر هدف و رویکردی در این تصمیم گیری دارند که تا به این لحظه نامشخص است.

 

راست گفتار: سرمایه گذاران نوظهور با حمایت مدیران، فرهنگ را تاراج، سینما را مضمحل و اخلاق را از جامعه زدوده اند


سینماپرس: کاظم راست گفتار کارگردان سینما در خصوص سرمایه سالاری در سینما و ظهور تهیه کنندگان فاقد تخصص گفت: سرمایه گذاران نوظهور با حمایت مدیران، فرهنگ را تاراج، سینما را مضمحل و اخلاق را از جامعه زدوده اند؛ حضور آن ها به مثابه سرطانی است که کلیت سینما را نابود و هنرهفتم را بی هویت کرده است.

کارگردان فیلم های سینمایی «آشوب» و «چک» افزود: ما مدت ها است در سینمای ایران یا فیلم های «دلقک بازی» تولید می کنیم و یا فیلم های «سیاه نما» که هیچ کدام تأثیری در رشد و اعتلای فرهنگی ندارند و تنها هدف شان نابودی فرهنگ و هنر است. وضعیت تولیدات در سینمای ایران مدت ها است بی ضابطه شده؛ دلیل تولید انبوه فیلم های «دلقک بازی» را هیچ کس متوجه نمی شود. علاوه بر این فیلم ها ما با یک سری فیلم هایی روبرو هستیم که به منظور و اهداف خاصی تولید می شوند، روی بخشی از جامعه که یا موجودیت ندارند و یا تعدادشان بسیار انگشت شمار و اندک است زوم می کنند و با سیاه نمایی مطلق از وضعیت کشور در صدد هستند که در جشنواره های خارجی و حتی داخلی مورد تقدیر قرار بگیرند و دیده شوند.

وی ادامه داد: عده ای افراد خاص فرهنگ را به طور کل از سینما زدوده اند، جامعه را فاقد ارزش های اخلاقی کرده اند و باید جلوی فعالیت آن ها گرفته شود. بنده معتقدم فسادی در کشور ریشه دوانده که سرمایه های مشکوک و پول های کثیف میوه ها و ثمره های آن فساد هستند، برخی مدیریت های فاسد و افرادی که مسئولیت پخش را بر عهده دارند و همینطور سینماداران حاصل آن هستند.

راست گفتار در همین رابطه تصریح کرد: سوأل بنده این است که چطور برخی افراد در سینما یک شبه ره صد ساله را طی کرده اند و صاحب ثروت های بادآورده شده اند؟ چطور شخصی که تا همین چند سال پیش با موتورگازی این طرف و آن طرف می رفت و وزنش حتی ۶۰ کیلو هم نبود الآن همه کاره سینما شده و حتی تبر هم نمی تواند گردن کلفتش را قطع کند؟؛ این افراد خودشان را به شیطان فروخته اند و متأسفانه تعدادشان هم روز به روز در حال افزایش است.

این سینماگر در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه سینمای ما در قسمت پخش مدیریت شده است و برخی افراد هستند که تعیین می کنند چه فیلم هایی باید بفروشد و چه فیلم هایی نباید فروش داشته باشد اظهار داشت: امروزه سوأل اکثریت اهالی سینما این است که چرا این باندهای مافیایی آزادانه در سینما جولان می دهند؟ اگر سینماداران و پخش کنندگان می توانند برای فیلم هایی تماشاگر جذب کنند چرا از همه فیلم ها این حمایت را نمی کنند؟ چرا امروزه مدیران و دست اندرکاران پخش و اکران و تولید تنها از افرادی حمایت می کنند که با سرمایه های مشکوک وارد سینما می شوند؟

کارگردان فیلم های سینمایی «عروس خوش قدم» و «پسر تهرانی» متذکر شد: این مایه شرمساری سینمای ایران است که فیلم های سینماگران اصیل، فرهیخته، خردمند و پیشکسوت اش که تنها هدف شان اعتباربخشی به فرهنگ و هنر این مرز و بوم است فروش نمی کند و فیلم های پرفروش سینما از آن سرمایه سالارانی است که مدیران از آن ها حمایت می کنند. همین امسال فیلم های پرفروش سینما رسماً از آن افرادی است که سرمایه های مشکوکی در تولید آن ها دخیل بوده اند که همه ما به خوبی اسامی این فیلم ها و سرمایه گذاران شان را می دانیم!

راست گفتار تأکید کرد: افرادی که یک شبه در اوضاع بحرانی اقتصادی کشور پولدار شده اند سعی دارند تا با ورود بخش اندکی از پول های شان به سینما و حضور در این عرصه و گرفتن چند عکس یادگاری با هنرمندان برای خود اعتبار اجتماعی دست و پا کنند و خود را در جرگه هنرمندان جا بزنند تا در آینده کسی آن ها را مورد موأخذه و بازخواست قرار ندهد و پاسخگو بودن آن ها برای نظام و کشور هزینه بر شود.

وی در خاتمه اظهاراتش تصریح کرد: این افراد تنها شیتیل قمارشان را در سینما هزینه می کنند؛ طرف مثلاض ۱۵۰۰ میلیارد دزدی می کند و تنها ۱۵ میلیاردش را در سینما هزینه می کند تا خود را حامی فرهنگ و هنر و پاک و مطهر نشان دهد! همه ما می دانیم این افراد به فکر اعتباربخشی به فرهنگ و هنر نیستند و برای اعتلای فرهنگ کشور هزینه نمی کنند. این وظیفه مدیران سینمایی است که جلوی این افراد را بگیرند و اگر مدیران سینمایی در این راستا اهمال کاری می کنند دستگاه های قضایی باید مانع ادامه فعالیت این افراد در تمامی عرصه های فرهنگی و هنری شوند.

 

نعمت زاده: خانه سینما متعلق به سینماگران نیست و محل تجمع مافیا و باندهای سینمایی شده/ این خانه محلی برای حضور دیکتاتورهاست!





سینماپرس: راحله نعمت زاده عضو انجمن چهره پردازان سینما در پی اتفاقات اخیر خانه سینما مبنی بر اجبار صنوف در وزارت کار، فقدان خدمات صنفی و در نقطه مقابل توسعه ساختاری این نهاد گفت: خانه سینما متعلق به سینماگران نیست و محل تجمع مافیا و باندهای سینمایی است، اسم این نهاد را به اشتباه خانه سینما گذاشته اند چرا که سینماگران هیچ نفعی از این نهاد نمی برند و هرآنچه هست و نیست بین عده ای افراد خاص تقسیم می شود.

طراح چهره پردازی فیلم سینمایی «ندارها» افزود: در صنوف خانه سینما هم وضعیت همین گونه است؛ مثلاً صنف انجمن چهره پردازان فقط متعلق به آقای ... و فامیل شان است! آن ها همه سینما را برای خودشان و دوستان و نزدیکان و اقوام و مجیزگوهای شان قبضه کرده اند؛ بنده ۲۵ سال است در سینما کار می کنم و با کارگردانان مطرح و بنام سینما کار کرده ام اما حالا ۱۰ سال است از سینما دور افتاده ام و برای گذران زندگی مجبورم در دانشگاه با مبلغی اندک تدریس کنم؛ این است امنیت شغلی که مسئولان خانه سینما برای بنده و امثال بنده به وجود آورده اند!

وی ادامه داد: هر وقت صحبت پول گرفتن از ما می شود مسئولان صنف و خانه سینما ما را می شناسند در غیر این صورت هیچ جای دیگر ما را به یاد نمی آورند! هر وقت باید حق بیمه و حق عضویت و... پرداخت کنیم با ما تماس می گیرند اما در نهایت هیچ چیز از خانه سینما شامل حال ما نمی شود! من از مسئولان خانه سینما یک سوأل دارم که شما چه خدماتی به اهالی سینما ارائه کرده اید؟ سال ها است مباحث مهم بیمه بیکاری و تأمین امنیت شغلی سینماگران روی زمین مانده و شما حتی این کارها را هم انجام نداده اید، از حضور و مدیریت شما چه چیزی عاید سینماگران می شود؟

نعمت زاده خاطرنشان کرد: خانه سینما نهادی بی در و پیکر است که صنوف حتی از اعضای شان حمایتی نمی کنند، هر کسی از راه نرسیده می تواند عضو صنوف شود، هیچ قانون درستی در خصوص عضوگیری ها وجود ندارد، بنده خودم در دانشگاه شاگردانی دارم که حتی اسم ابتدایی ترین لوازم گریم را نمی دانند اما عنوان می کنند که طراح گریم شده اند و در چند فیلم حضور داشته باشند؛ همه این ها نشان از بی در و پیکر بودن سینما و خانه سینما دارد.

این چهره پرداز در همین راستا افزود: هر بار در خصوص این مسائل با مسئولان صنف صحبت می کنیم به ما می گویند مدت ها است گریم معنایش را از دست داده، سوأل بنده از آن ها این است که چطور گریم برای شما و پسرتان و دامادتان و همسر و قوم و خویش تان تمام نشده است؟ باندبازی های تان را کنار بگذارید. چرا ما باید بشنویم برای اهالی صنوف عیدی در نظر گرفته شده اما برخی از سردمداران صنوف با امضاهای جعلی کارت های هدیه را در جیب خود گذاشته اند و به اعضای شان هیچ نداده اند؟

چهره پرداز فیلم های سینمایی «گیلانه» و «شهر زیبا» با بیان اینکه وقتی اسم خانه سینما می آید تن و بدنم به شدت می لرزد اظهار داشت: این خانه محلی برای حضور دیکتاتورها است! هر عضوی تحت سلطه دیکتاتوران برود امکان کار و فعالیت در سینما برایش فراهم می شود در غیر این صورت باید طعم بیکاری را بچشد و خانه نشین شود؛ بسیاری از اهالی سینما در صنف ها و رشته های مختلف بیکار و خانه نشین شده اند اما دریغا از ذره ای انصاف و عدالت و توجه به آن ها! امروزه بسیاری از اهالی سینما دل شان از خانه سینما خون است و من نمی دانم با توجه به انتقادات جدی اهالی سینما چرا این نهاد همچنان پابرجاست؟

وی ادامه داد: هر انسانی پاک سرشت باشد به راحتی از این نهاد فید می شود، این در حالی است که ما خواهان آنیم که مدیران فعلی خانه سینما و سردمداران صنوف سینمایی بروند و خانه سینما به دست اهالی راستین سینما اداره شود. مسئولان خانه سینما فقط زور و اجبار می فهمند و با همین زور و اجبار صنوف را تحت سلطه وزارت کار برده اند! چرا؟ چرا این اتفاق ها باید رخ بدهد؟ منفعت کدامیک از شما در این امر نهفته است؟ چرا ما هنرمندان باید عنوان «کارگری» داشته باشیم؟ این است شأن هنرمند؟ افسوس و هزاران افسوس!

نعمت زاده در پایان این گفتگو افزود: امیدوارم تکلیف خانه سینما هرچه زودتر یک سره شود، ادامه حیات این نهاد به شکل فعلی نه تنها هیچ نفعی برای اهالی سینما ندارد بلکه بیشتر باعث یأس و سرخوردگی آن ها می شود و من امیدوارم مسئولان وزارت ارشاد و سازمان سینمایی تدبیری برای این بحران و تشتت در خانه سینما داشته باشند.